söndag 6 maj 2007

Majmorgon vid Sottern


Ett rådjur och ett par harar var ute på fältet i morgonsolen

Jag behövde ingen väckarklocka. Tranorna väckte mig prick klockan fem med ett ihärdigt ropande från grannens åker. En halvtimma senare var jag på väg per cykel mot Sottern. Intensiv fågelsång följde mig i skogen, när jag letade mig ned mot sjön. Jag lyckades notera sexton arter med svarthätta som mest intressant.



Inte många går den här stigen nu för tiden, för den är inte röjd på länge.



Jag kom ned till bergen på sydsidan, där det stupar livsfarligt brant mot vattnet. Men vyn därifrån är grann.


En förvillande bild, tagen uppifrån berget nedåt mot vattnet. Tallarna syns alltså uppifrån, och man passar sig att gå för nära branten.



I motljuset österut blir träden siluetter.



En uthängande videbuske fångar ljuset.



Vid strandkanten stod den här gubben och sjöng "Sköna maj välkommen"!



Och aspen visade sin mest sensuella sida i skogskanten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar