onsdag 6 juni 2007

Geniet Povel är död

Ett sorgebud för hela kultursverige, Povel Ramel är död. Vi vet inte hur mycket han har påverkat oss, hur många bevingade ord han fött, som påverkat vårt språk, hur många melodier och textfraser vi bär med oss i det undermedvetna och hur mycket hans skapande har inspirerat andras skapande. 
  Jag var ett år när hans "Johanssons boogie woogievals" blev en landsplåga, så den lärde jag känna senare. Men jag minns när de första knäppupprevyerna kom på femtiotalet och numren därifrån började höras i radion. En del av dem lärde man sig utantill.
  Nu har vi flera av hans sånger i vår visrepertoar och i fredags kväll uppmärksammade jag hans 85-årsdag med att sjunga hans Birger Sjöbergpastisch "Sommartrivialiteter" på Samfundet Visans Vänners vårfest i Stockholm. 70 personer satt knäpptysta och lyssnade till hans ordsnickeri. 
  En nästan 70-årig bana som underhållare tog sin ände och sådana ord- och musiksnillen växer inte på trän, så visst känns det lite grått mitt i det blågula i dag. Men han levde upp till sin egen devis: "Håll musiken igång så länge du kan!" Tack Povel !!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar