onsdag 13 juni 2007

Slump eller synkronicitet


Soligt sommarlandskap i Roslagen. Här är gammal sjöbotten. Jordbruksmark blev det först när Erken sänktes i slutet av 1800-talet. Men vassrötterna finns kvar i alla diken.


Vad gäller handen blev jag friskförklarad av en mycket glad doktor Birgitta Glenmark, duktig handkirurg på Nacka sjukhus och tillika maka till musikern Anders Glenmark. Det var ju ett lyckat sammanträffande vad gällde min skada, att få en kirurg med insikt i musikbranchen. Jag presentade henne med vår gamla CD, där titellåten "Klimakterietango" just handlar om kirurgi.
  Det kanske var en sådan synkronicitet som Jan Cederquist skriver om i sin bok "Slumpen är ingen tillfällighet". Den har nu fungerat som högläsningsbok en tid här hemma och är mycket fascinerande, många målande exempel och däremellan resonerande faktakapitel. Det finns mycket vi inte känner till om detta, men forskningen har börjat finna intressanta resultat, som ännu inte kan förklaras. 
  Jag fick vetskap om den här boken genom att min gamle vän Lars Ö ringde, just när jag pratat om honom. Vi ses och hörs max någon gång om året. Han hade just läst den här boken och rekommenderade den. Redan i början får jag klart för mig att författaren är den ena halvan av reklambyrån Hall & Cederquist, där jag  varit och hälsat på en gång. Lars Hall var nämligen en av mina kurskamrater på Civilförsvarsutbildningen på Rosersberg för många år sedan och hjälpte mig med en "skitsak", som dom inte tog betalt för. Allt i enlighet med det som står i boken. Det är en gles väv, men man hittar lustiga samband. 
Dessutom visar det sig att författaren är gammal jazzlirare med många gemensamma referenser.


Jag tog en promenad på morgonen. Korparna kraxade inne i skogen och kom sen flygande över mig. Jag tyckte först att dom mest kom för att hälsa men funderade sen, om dom hade något budskap.
  Gammelmor kom inte hem till sitt nya hem i går, som var tänkt. Dom ville ha henne kvar någon dag till på sjukhuset, för att få ordning på medicineringen. Vi får invänta vidare besked.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar