onsdag 6 juni 2007

Speglingar


Kanadagässen låg i badviken med sina fyra ungar


Nationaldagsmorgon, sol och helt stilla. Jag vaknar kvart över sex och beslutar att det får bli en morgontur på sjön. Äter ett par mackor, dricker te och jos och plockar i ordning det sista. Det mesta ligger i kanadensaren sen i går kväll. Så rullar jag iväg den på den lilla vagnen de 400 meterna till sjön och snart är jag ute på det spegelblanka vattnet.



Storholmen i morgonljus

Lillholmen i morgonljus




Svanen simmar lugnt undan när jag glider förbi


Jag prövar att kasta några kast över grundet, där jag ser att det leker på ytan, men det blir inget napp. När jag paddlar över mot västra sidan av sjön är bilden inte alls lika idyllisk. Där är viken snart igenvuxen av näckrosor och olika sjögräs.


Vattnet är helt grumligt av småpartiklar och på ytan flyter slibbiga algsjok, som gör att sjön inte alls ser frisk ut. Fiskarna kan inte hitta lekbottnar i detta vatten.


I moljuset ser man hur hela ytan är täckt av föroreningar, också det en spegling av vår tid. Sjön kommer långsamt att växa igen av övergödning.


En kluven bild av naturen på nationaldagens morgon. Hur mår Sverige egentligen?

2 kommentarer:

  1. Bilderna blir så fina när vinden är stil.Och det händer inte så ofta. Jag fångade oxå staden den 24 december i en vindstil skönhet.

    SvaraRadera