fredag 27 juli 2007

Gamla Grisslehamn



Till Grisslehamn gick en av landets första landsvägar, en viktig förbindelse till landets östra delar, som i dag heter Finland. Från Grisslehamn roddes post, varor och resande över havet från vikingatid fram till 1755, då posthuset brann. I Krogarhagen, där posthuset och krogen låg, kan man se grundrester från den tiden. Det nya posthuset byggdes på norra udden av Väddö, som då fick namnet Nya Grisslehamn. Det egentliga Grisslehamn fick i fortsättningen heta Gamla Grisslehamn och blev enbart ett fiskeläge.


 
I sådana här båtar med fyra mans besättning roddes och seglades post och människor över havet. Till minne av detta går Postrodden varje år mellan Nya Grisslehamn och Eckerö helgen före midsommar. Ett femtiotal båtar tävlar då att ro över Ålands hav. Det kallas också "havets vasalopp" och är ett festligt skådespel. Vartannat år startar man från Eckerö och vartannat från Grisslehamn.



I dag är Gamla Grisslehamn en sommaridyll med enbart fritidsbåtar och sommargäster i alla tillgängliga stugor. Yrkesfisket är sedan länge avvecklat. Några fastboende finns dock lite längre upp på land.


Den här gamla boden lutar mer och mer för varje år och borde få en ny grund. Jag har fotograferat den sen jag var barn.

1 kommentar:

  1. Hej, jag var i Gamla Grisslehamn med mina föräldrar på 50-talet. Blev så glad när jag fick se dessa bilder. Jag lärde känna en kille o tjej från Solna som hade sommarställe där. Det jag kommer ihåg är att de hade en stor hammock där man kunde sitta mitt emot varandra o gunga.Låter det bekant eller vet du vilka de kunde vara. Deras hus låg nära bodarna.

    SvaraRadera