söndag 21 oktober 2007

Dagen efter och TV-intryck


Molngubbarna diskuterar världsläget. Dom får hållas med det.


Vi klarade av gårdagens festspelning till stor belåtenhet och fick samtidigt presentera oss på ett nytt ställe, där vi möjligen kan få flera spelningar. I dag känns det dock i kroppen som om jag genomförde ett maratonlopp i går. Det drog lite kallt där vi satt, så jag hoppas det inte kommer surt efter.
  Vi hann hem lagom att se Babben o Co, vilket är intressant i intervjudelen och varierande roligt i "heta stolen". Gårdagens humorgäng var väl inte det starkaste. Saknade Maria Möller. De manliga gästerna hade därför ingen större svårighet att hålla sig för skratt.
   Skratta får man istället säkert göra åt Svensson. Vilkensuverän dialog dom levererar. Där duggar poängerna tätt. Jag hade bandat så vi kunde se det som avslutning på kvällen.
  "Brottskod försvunnen" tillhör också våra favoriter. Det är så välgjort och har sådan autencitet, att man nästan förvillas att tro att men ser en dokumentär. I gårkvällens avsnitt förvillades sinnet även av en färgad lookalike till Rigmor Gustavsson.


  Lyssnade i fredags på "Lantz i P4", där hon hade besök av Kristian Luuk, med anledning av att hon skulle vara gäst i hans program "Videokväll med Luuk". Snacka om rundgång. Dom talade bland annat om just detta, att samma lilla klick personer är med och leker í alla program.
  Där kläckte i alla fall Luuk ur sig detta, så som jag minns det: "att idén var ju att lära känna en kändis lite närmare genom fem låtar han eller hon valt, som på något sätt förändrat deras liv. Det skulle ju inte vara så intressant att höra en rörmokare tala om motsvarande." Och jag tänkte. Vilken oerhört inskränkt och lite journalistisk inställning! Jag har för mig, att en grundläggande inställning hos en journalist skall vara, att "Varje människa har en historia, som kan vara värd att berätta". Varför skulle inte en rörmokare ha kunnat uppleva genomgripande saker i livet förknippade med musik? Det finns en otrolig övertro på kändisarnas betydelse som historieförmedlare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar