söndag 31 januari 2010

Ett bortglömt författarskap

Vägen till Santa Fé


I mitt släktforskande har jag funnit denna författarinna, som jag bara mycket flyktigt kände till tidigare. Hon var gift med min farfars bror och gav under 30- 40- och 50-talen ut arton böcker, romaner,  novellsamlingar, en diktsamling på olika förlag och tillsammans md sin make Einar Tegen reportageboken "De dödsdömda vittna", med autentiska berättelser från koncentrationslägren, berättade utav några av de många tidigare fångar, som efter krigsslutet fördes till Sverige för att få återhämta sig och försöka hitta tillbaka till livet. Gunhild Tegen deltog i flyktingarbetet både före, under och efter kriget bl.a. tillsammans med makarna Myrdal och var med och bildade "Auktionsgruppen mot en svensk atombomb".
  Paret Tegen reste också till USA under kriget och blev tvungna att stanna ett år längre än planerat, då havet var fullt av tyska U-båtar. Deras upplevelser under åren där har också avspeglats i flera av Gunhilds böcker, bl.a. i novellsamlingen "Vägen till Santa Fe".

  Gunhild Tegen var en för sin tid rätt frispråkig författarinna, som tidigt framhöll kvinnans rättigheter och behov både inom arbetslivet och på det sexuella planet och tog ställning i olika politiskt känsliga sammanhang. Det gjorde att hon ibland var tvungen att skriva under manlig pseudonym för att få sina texter utgivna. På så sätt blev hon också publicerad i olika tidningar och tidskrifter. Hon tillhörde Svenska Penklubben.
 
Hennes roman "Slavar" vann pris och novellsamlingen "Livet går förbi" som kom året efter räknas till höjdpunkterna i hennes författarskap. Båda dessa titlar ägs av Bonniers och borde vara intressanta för nytryck. Att Gunhild Tegens författarskap har fallit i glömska beror förmodligen till en del på, att hennes böcker getts ut på flera olika förlag, varav flera inte längre existerar. Det vore ju önskvärt, att någon kunde samla detta författarskap under ett tak och åstadkomma en återutgåva av de viktigaste böckerna. Jag tror faktiskt de skulle finna läsare även i dag.

3 kommentarer:

  1. Verkligen lustigt.. Jag har samma erfarenhet som du! Jag har nämligen också kommit i kontakt med Tegens författarskap efter att ha gjort en del sökande bakåt i släkten. Din farfars bror, och din farfar, var bröder till min farmors mor, Jenny Thunberg (Nordling). Jag är fövånad över att jag inte har hittad till din blogg tidigare :)

    SvaraRadera
  2. Men nu kan du hitta mig på Facebook också, så kan vi lättare kommunicera. I´m a bad englishreader. :)

    SvaraRadera
  3. Å jag har slutat vara aktiv på mina bloggar sedan länge. Men jag ber om ursäkt för att jag förivrade mig ordentligt när jag fann din blogg och skrev innan jag riktigt hann tänka efter. Det är ju inte Einar Tegen jag är släkt med som jag efter kontrolläsning förstod att du var, utan Gunhild som var en Nordling som ogift :D Lustigt sammanträffande ändå. Jag läser just nu "Slavar" och har läst "en flicka växer upp" och "en fattig studentska".

    SvaraRadera