fredag 23 april 2010

Vårfåglar m m

Sångsvanar
Sångsvanparet rastar på väg norrut


Tar jag den smala och krokiga vägen förbi Kristineholm och Lohärad när jag skall till Norrtälje, ser jag nästan alltid något som fångar ögat lite extra. I dag fick det bli sångsvanparet mot den blekt vårliga färgskalan i bakgrunden. Men jag såg också en vessla, som snabt pilade över vägen och försvann i gräset, en ögonblicksiakttagelse som inte gick att fånga i kameran.
  Efter röjningspasset ute blev jag sittande med kaffekoppen framför TVn och lyckades pricka in repriserna på säväl "Landet runt" som "Mitt i naturen". Där var en rolig återblick på trettio års program med en del fantastiska tittarfilmer. Femtontusen filmer lär ha lämnats in under de trettio åren. Vi fick också återse den käre Jan Danielsson, som kunde göra de mest fantastiska betraktelser över minsta detalj i naturen. Saknar hans trygga, erfarna stämma.
  Landet runt bjöd bland annat på ett trevligt reportage om Evert Taubes visa "Himlajord", som har sin bakgrund på en plantage i Australien, som fortfarande finns kvar.

2 kommentarer:

  1. Jag tycker det är en fantastisk härlig tid med våren när fåglarna kvittrar av glädje, man ser olika fågelarter som dyker upp från sydliga breddgrader till Sverige igen.Trevlig helg.

    SvaraRadera
  2. Visst är våren fantastisk. Har just varit ut och lyssnat på trastarnas kvällssång, som ger extra pirr i kroppen..

    SvaraRadera