lördag 1 maj 2010

Teknik i kubik

Som enastående måste man ibland vara lite uppfiningsrik och lära sig utnyttja teknikens hjälpmedel, och det behöver inte vara nya, moderna grejor. Min gamla tvättmaskin lade av i veckan för andra gången på kort tid, så nu var det bara att skaffa en ny. Ja, det blev en så gott som ny för en tredjedel av nypriset via Blocket.se och jag var och hämtade hem den i skuffen på mitt lilla skåp.
  Ilastningen skedde med hjälp av min pirra och säljarens hjälpande hand. Men här hemma var jag hänvisad till mig själv. Lade upp en gammal bordsskiva på stötfångaren bak med en urhakning för dragkroken, så den ligger kvar. Sen var det bara att hasa ut klunsen ned på backen där pirran fick ta vid. Bordsskivan flyttades till källartrappen och så gled lasten ned till rätt nivå, där pirran kunde ta vid igen. Sen var det bara att rulla in till tvättstugan.
  Utforslingen av den gamla maskinen, som var betydligt tyngre, (man byggde stadigare förr) gick på samma sätt. Men nu gällde det att få upp klunsen för källartrappen själv. Jag lade ned den mot bordsskivan, men sen var den orubbbar för egen kraft. Då kommer det roliga. Jag backar till bilen en bit från trappen, slår en grov tamp om maskinen. Sen hämtar jag mitt gamla spel med två taljor, hakar ena änden i bilens dragkrok och den andra i maskintampen. Sen är det bara att dra upp den till markplanet med muskelkraft utan större ansträngning. Kanske hade jag kunnat dra upp den direkt med bilen, men det var ju ingen sport.
  Denna urgamla teknik är så fascinerande. Jag utnyttjade den förr, när jag skulle dra upp min blytunga eka på hösten. Med rullar inunder gick det hur bra som helst. Nu har jag monterat den nya maskinen och konstaterat att allt snurrar som det ska, vilket skapar en stor tillfredställelse.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar